کلاس آقای حیدری (مقدمات نهج البلاغه / انسان شناسی)
تشکیل شده در محل مجموعه امام صادق (ع) میبد
سایت مجموعه امام صادق (ع) میبد www.sheshom.net
مبحث زیبائی
لذت محصول مواجهه با زیبائی است .
همینطور که پدیده های اطراف ما دارای اجزای تکوینی هستند ،دارای اجزای صوری نیز هستند . وقتی بین اجزاء تکوینی حساب و کتابی وجود دارد بین اجزاء صوری هم این تناسب و تقارن وجود دارد.
چند نظریه در مورد زیبائی وجود داره :
- اگر زیبائی تقارن و توازن در اجزاء ثابت باشد جاذبه اش را از دست می دهد.
- جهان در حال حرکت است ،پس اجزائش هم در حال حرکت است . پس هر روز چشمی می خواهد که زیبائیش را درک کند.
- چون نیاز داریم آن را زیبا می بینیم و و قتی نیازمان برطرف شد ، زیبائیش برایمان تمام می شود.
ادراک زیبائی یک تفاعل و تعاطی می خواهد دوطرفه است : من باید با او ارتباط برقرار کنم تا زیبائی اش را درک کنم .
زیبائی برای همه و همیشه قابل درک نیست. . لذت محصول احساس زیبائی است .
کسی ممکن است از کشتن انسان یا حیوانات لذت ببرد.
همیشه از زیبائی لذت نمی بریم ، زشتی و زیبائی طرفینی است . هم باید زیبا باشد و هم من باید با آن ارتباط برقرار کنم.
ارتباط بین عزت و جمال در " یا من له العزة و الجمال" :
خداوند چون جمیل است جلیل است .
جمال مولود زیبائی است ،زیبائی مولود کمال است و هر جا جمال هست شکوه و عظمت هم هست .
هرکس زیبائی ها را درک کند جمال خدا را پاس می دارد. (در پاسخ به چرا نماز می خوانیم ؟)
هنوز اجازه
انتشار مطالب کلاس رو نگرفتم بزودی اجازه شو میگیرم امیدوارم ادامه دار بشه ...
چون مطالب بسیار ارزشمندی مطرح میشه .